Waarom leren onze kinderen nog schrijven?
Spelenderwijs ontwikkelen kinderen hun zintuigen en motoriek. Meestal gaat dat goed en bijna ongemerkt. Maar bij sommige kinderen duurt het langer of wijkt dit af van het gebruikelijke. Dit kan kinderen belemmeren in hun ontwikkeling. Ze hebben dan meer oefening nodig om een bepaalde vaardigheid onder de knie te krijgen.
Schrijven is een taak die valt binnen de fijn motorische ontwikkeling. Soms is het een lastige taak voor kinderen om dit onder de knie te krijgen. Dit is dan ook de reden dat kinderen hiervoor onder behandeling zijn van een kinderfysiotherapeut.
Maar alles digitaliseert …… Waarom moeten kinderen dan nog leren schrijven?
Op veel scholen wordt gebruik gemaakt van het digibord, laptop en/of iPad. Het schrijven wordt steeds vaker vervangen door het typen. Uiteindelijk kan het toetsenbord het schrijven nooit helemaal afstoten, ik zal uitleggen waarom.
Eerst even een paar leuke feitjes:
– Jonge kinderen van 3-5 jaar die groepsgewijs hoofdlettervormen al schrijvend geleerd hebben, herkennen deze beter dan kinderen die dit geleerd hebben met behulp van het toetsenbord (Bron: longcamp, Zerato-Poudou & Velay, 2005)
– Bij kinderen uit groep 3 blijkt de spelling van woordjes significant beter te zijn in de groep kinderen die de woordjes geschreven hebben dan die geleerd hebben met behulp van kaartjes of een computer (Bron: Cunningham & Stanovich, 1990)
– Kinderen uit groep 1 en 2 die letters geschreven hebben, blijken beter te kunnen lezen dan kinderen die letters hebben geleerd op een computer (Kiefer etal., 2015)
Dan zou je toch zeggen dat schrijven wel degelijk belangrijk is!
Bij het schrijven met de hand zijn er verschillende en meer hersengebieden actief dan bij het typen. Denk daarbij aan de vorm die je ziet, de klank die je hoort en het gevoel van de beweging die je maakt. Bij schrijven hoort bij elke letter een andere beweging en dus een ander motorisch programma. Dus hoe meer we oefenen, hoe beter het gaat! Met typen maak je elke keer dezelfde tikbeweging, er ontstaat dan geen koppeling tussen de beweging en de lettervorm. Het brein is dus minder actief bij het typen.
En wat wij als kinderfysiotherapeuten heel belangrijk vinden …. Schrijven is ook goed voor de motorische ontwikkeling. Hierbij is een goede schrijfhouding heel erg belangrijk en dat vraagt om een goede coördinatie. Ook moeten verschillende spieren, onze hersenen en ogen samenwerken om goed te kunnen schrijven. Dit maakt dan ook gelijk dat schrijven een van de moeilijkste vaardigheden is om kinderen aan te leren.
Om te kunnen schrijven heb je dus motorische vaardigheden nodig, wanneer dit niet helemaal goed gaat kunnen kinderen naar de kinderfysiotherapeut. Het gaat dan vaak om een te langzaam schrijftempo, onleesbaar handschrift of pijn tijdens het schrijven. De vaardigheden waar wij dan bijvoorbeeld mee aan de slag gaan zijn: juiste pengreep, goed afgestemde pendruk, zithouding en samenwerking van de handen.
Heeft jouw kind ook problemen met schrijven? Misschien kan kinderfysiotherapie helpen. Voor vragen mag je altijd contact opnemen met onze kinderfysiotherapeut Elise Kroontje.